2010 i snabba ord

Årets sista dag är kommen! Tack o lov!!!!

Bjuder här på en kort resumé över året som gått.
1 januari startade jag denna blogg för att kunna ventilera mig. Maken som aldrig haft viktproblem, var nog ganska less på att höra mig tjata o gnälla o beklaga mig.
Januari började lugnt o fint. Startade igång med viktväktarna 1 januari. Gick bra i några veckor o sen föll jag pladask. I slutet av januari började det rinna vatten utmed en vägg i vårt nya vardagsrum! PANIK! KATASTROF!!! Såklart hände det en fredag em, så hela helgen var vi utan rinnande vatten. Men ff så rann det vatten utmed väggen. Vilket fick oss att misstänka att vi råkat ut för fuskbygge. Vi fick iaf konstaterat att det inte berodde på någon rörläcka, utan att vatten letade sig in i huset, när snön på taken smälte.

I februari var det dags för att träffa ortopedteamet om J´s höfter. Såg lite sämre ut än 1 år tidigare, men det beslöts att op ska skjutas på iaf 1 år till. Fick även en del konstiga beslut att reda ut o försöka få in i vardagen. Har väl gått sådär måste jag säga. Rullstolen är ff inte färdiganpassad för ändamålet.

I månadsskiftet feb/mars så "lovade" jag Linnéa att fundera på att springa tjejmilen. O löpträningen satte igång på allvar. Gick riktigt bra tills snön smälte, då fick jag benhinneproblem, som varade i ett antal veckor/några månader.
I mars fick vi oxå veta att maken skulle bli arbetslös fr.o.m. 1 maj. Chockad!!! O lite smått panik, pga att vattenläckan ff var ouppklarad. Vad berodde det på? Gamla taket/nya taket?! Vem skulle få bekosta skadorna?

I april gjorde jag ett försök med viktklubb. Men tycker att det är så förbaskat tråkigt att räkna kcal, så det håller inte så länge. Däremot har jag lyckats gå ner några kg ändå, för löpträningen gick ju bra.

I maj var det så dags att få maken hemma. Usch! Tråkigt o jobbigt. Det positiva är att vi sen dess tar dottern varannan morgon.. :-)
I slutet på maj/början på juni var det en opartisk byggfirma här o började riva i vattenläckan. Visade sig att vi såklart råkat ut för fuskbygge!
När byggfirman som bostadsanpassat o byggt ut huset kontaktades o felen påpekades, behövde vi tack o lov inte lägga någon energi på att tjafsa, utan det var inga oklarheter. Byggfirman tog på sig det o åtgärdade felen! Detta skedde dock inte förrän senare under sommaren.

Sommaren var ju ganska varm o maken körde lastbil i 7 veckor. Så då fick jag o dottern rå om oss själva o mysa. Tillbringade många timmar i poolen o på en filt under parasollet. ;-)

Vecka 32 hade jag o maken en semestervecka tillsammans, då dottern var på korttids. Vi besökte Borås, Göteborg, Halmstad & Jönköping.
Som vanligt för oss så får man ju aldrig riktigt känna sig ledig. För när vi var i Halmstad fick vi veta att de som köpt vårt gamla hus, börjat riva badrummet o då upptäcktes en del dolda fel, som inte vi heller visste om, för vi gjorde inget mer där, än att måla o tapetsera om i kök o vardagsrum. Men nu blev vi såklart nervösa o började fundera på om vi skulle bli skyldiga att betala för deras renovering oxå. Räcker det inte med vår vattenläcka, tänkte jag.

När sen vår vattenläcka åtgärdats av byggfirman så var det ju dags för målning o tapetsering. Eftersom att vi hade tapeter över så var det 2 väggar som skulle tapetseras om. De var här i september o fixade detta. Men så när tavlor skulle sättas upp, så hittade jag färgspill på 1 av de väggar som inte tapetserades om. O det har de ff inte fixat till, trots flera telesamtal av oss. Ska ringa dem igen o tjata nu när helgerna är över. Tar energi!!!!

I september frågade en vän till mig om jag ville följa med på infomöte till Xtravaganza. Klart jag kunde följa med men jag var väldigt skeptisk innan, till att börja där. Men där kom vändpunkten.. Jag började o vännen gjorde inte det. Synd! För det är det absolut bästa jag gjort i viktminskning!
Började med helfart efter att maken o jag varit iväg på en välbehövlig kryssning 25 september. Körde helfart i 4veckor o 5 dagar. O förlorade då 12 kg.

I oktober låg jag sjuk i 2 veckor. Tryck över bröstet, ont i halsen och förkyld.
I november fyllde maken år. Annars en ganska tråkig o vardaglig månad.

December började inget bra. Jag var ute o joggade o trampade snett o kunde knappt stödja på foten alls. Efter ca 1 vecka gick jag iaf iväg med foten. Fick "diagnosen" inflammation i fotleden. Tack o bock! Antiinflammatoriska tabletter 3ggr om dagen i 10 dagar.
Jag var iväg på Xtravaganza-julbord 7dec. Intressant kväll o kul att se vad för mat som serverades.
Veckan innan jul slängde jag ut kryckorna. Nu kunde jag gå utan kryckorna både inne o kortare sträckor ute. :-) Vi var inte kompisar, kryckorna o jag.
Hela december månad känner jag mig nere o bävar inför jul. Vill ha en vanlig jul. Med förväntansfulla barn o allt annat mys som julen innebär. Men så är det inte i vår familj.
Antar att både fotskadan o depressionen har satt sin kraftiga spår på min vikt.

Nu börjar det kännas bättre med depressionen o foten känns skapligt. Kan iaf gå ca 1,5-2km nu utan att känna det minsta smärta.

Så vad passar väl bra nu när det vankas nytt år o friska tag?!

Blev visst inte så kort 2010-resumé som jag trodde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0